1 はじめに 26
1.1 調査目的 26
1.2 市場定義 26
1.3 調査範囲 27
1.3.1 対象市場と地域範囲 27
1.3.2 対象範囲と除外範囲 28
1.3.3 対象年 29
1.4 対象通貨 29
1.5 対象単位 29
1.6 ステークホルダー 29
1.7 変更の概要 30
2 調査方法 31
2.1 調査データ 31
2.1.1 二次調査および一次調査 32
2.1.2 二次データ 33
2.1.2.1 主な二次情報源の一覧 33
2.1.2.2 二次情報源からの主なデータ 33
2.1.3 一次データ 34
2.1.3.1 一次インタビュー参加者の一覧 34
2.1.3.2 一次データの内訳 34
2.1.3.3 一次情報源からの主なデータ 35
2.1.3.4 主な業界の見識 36
2.2 市場規模の推定方法論 37
2.2.1 ボトムアップ・アプローチ 37
2.2.1.1 ボトムアップ分析による市場規模推定のアプローチ
(需要側) 37
2.2.2 トップダウン分析による市場規模推定のアプローチ
(供給側) 38
2.2.2.1
2.3 要因分析 39
2.3.1 需要サイド分析 39
2.3.2 供給サイド分析 39
2.4 データ・トライアングル 40
2.5 調査の前提条件 41
2.6 調査の限界 42
2.7 リスク評価 42
3 エグゼクティブサマリー 43
4 プレミアムインサイト 50
4.1 RFID市場のプレイヤーにとって魅力的な機会 50
4.2 RFID市場、サービス別 50
4.3 RFID市場、タグの種類別 51
4.4 RFID市場、フォームファクター別 51
4.5 RFID市場、周波数別 52
4.6 RFID市場、素材別 52
4.7 RFID市場、ウエハーサイズ別 53
4.8 RFID市場、用途別 53
4.9 RFID市場、産業別 54
4.10 RFID市場、地域別 54
4.11 RFID市場、地域別 55
5 市場概要 56
5.1 はじめに 56
5.2 市場力学 56
5.2.1 推進要因 57
5.2.1.1 RFID対応の在庫管理によるサプライチェーン業務の変革 57
5.2.1.2 医療分野におけるRFIDタグの用途拡大 57
5.2.1.3 RFIDとインダストリー4.0およびスマート製造技術の統合 58
5.2.1.4 RFIDを統合した有料道路料金徴収システムの採用拡大 59
5.2.1.5 よりスマートなサプライチェーンに向けた政府の取り組み 60
5.2.2 抑制要因 62
5.2.2.1 RFID の高額な所有コスト 62
5.2.2.2 RFID に関連するデータ漏洩とプライバシーの懸念 62
5.2.2.3 統一されたグローバル標準とプロトコルの欠如 64
5.2.3 機会 65
5.2.3.1 資産のリアルタイム追跡および監視に対する需要の高まり 65
5.2.3.2 先進的なRFIDソリューションの開発 66
5.2.3.3 RFIDコストの段階的な削減による中小企業へのアクセス可能性
66
5.2.4 課題 68
5.2.4.1 RFID技術に関連する技術的な複雑性 68
5.2.4.2 RFIDシステムを通じて生成される膨大な量のデータの管理と処理 68
5.3 バリューチェーン分析 69
5.4 生態系分析 72
5.5 投資と資金調達シナリオ 73
5.6 顧客のビジネスに影響を与えるトレンドと混乱 74
5.7 テクノロジー分析 75
5.7.1 主要テクノロジー 75
5.7.1.1 リアルタイム位置情報システム 75
5.7.1.2 RFID対応センサーとロボット 75
5.7.2 補完的テクノロジー 76
5.7.2.1 クラウドベースのRFID 76
5.7.2.2 IoTにおけるRFID 76
5.7.2.3 RFIDとブロックチェーンの統合 76
5.7.3 隣接技術 77
5.7.3.1 量子RFID 77
5.7.3.2 近距離無線通信とRFIDのハイブリッドソリューション 77
5.7.3.3 ミニチュア化および柔軟性のあるRFIDタグ 77
5.8 価格分析 78
5.8.1 主要企業別 RFID製品の平均販売価格動向、
2021年~2024年 78
5.8.2 地域別 RFID製品の平均販売価格動向、
2021年~2024年 80
5.9 ポーターのファイブフォース分析 81
5.9.1 新規参入者の脅威 83
5.9.2 代替品の脅威 83
5.9.3 供給業者の交渉力 84
5.9.4 購入者の交渉力 84
5.9.5 競争相手の激しさ 84
5.10 主要な利害関係者と購買基準 85
5.10.1 購買プロセスにおける主要な利害関係者 85
5.10.2 購入基準 85
5.11 ケーススタディ分析 86
5.11.1 PUMAとNIKEは、変化する顧客需要への対応を目的に、RFID対応の在庫管理システムを採用 86
5.11.2 HERAグループは、RFID技術を活用して廃棄物コンテナ管理を合理化しています。
5.11.3 デカトロンは、TAGEOSのRFIDラベルによりグローバルな業務を強化しています。
5.12 貿易分析
5.12.1 輸入シナリオ(HSコード8523)
5.12.2 輸出シナリオ(HSコード8523) 89
5.13 特許分析 90
5.14 関税および規制の概観 92
5.14.1 関税分析(HSコード8523) 92
5.14.2 規制当局、政府機関、その他の組織 93
5.14.3 基準 94
5.14.3.1 連邦通信委員会 94
5.14.3.2 ISOおよびIEC規格 95
5.15 2024年~2026年の主要な会議およびイベント 95
5.16 AI/GEN AIがRFID市場に与える影響 96
6 RFID市場:製品別 98
6.1 はじめに 99
6.2 タグ 100
6.2.1 セグメント成長を促進する在庫追跡ニーズの高まり 100
6.3 リーダー 109
6.3.1 需要を促進するリアルタイム追跡の急務 109
6.3.2 固定型 109
6.3.3 携帯型 110
6.3.4 ウェアラブル 110
6.4 ソフトウェアおよびサービス 110
6.4.1 採用を促進する進化するサプライチェーン 110
7 RFID市場、タグの種類別 112
7.1 はじめに 113
7.2 パッシブ 114
7.2.1 価格の手頃さと読み取り範囲の拡大が需要を押し上げる 114
7.2.2 セミパッシブ(バッテリーアシストパッシブ) 115
7.3 パッシブ 116
7.3.1 長距離での信号送信能力と
採用を促進する長距離通信能力&長寿命化 116
8 RFID市場、ウエハーサイズ別 118
8.1 はじめに 119
8.2 8インチ 120
8.2.1 コスト効率性&拡張性で需要を促進 120
8.3 12インチ 121
8.3.1 費用対効果に優れ、拡張性のあるRFIDソリューションに対する需要の高まり
機会創出 121
8.4 その他のウエハーサイズ 121
9 RFID市場、素材別 123
9.1 はじめに 124
9.2 プラスチック 125
9.2.1 耐久性と引張抵抗性のあるRFIDソリューションに対する需要の高まりが
市場を牽引 125
9.3 ガラス 126
9.3.1 耐久性と生体適合性の機能が市場成長を後押し 126
9.4 紙 126
9.4.1 リサイクル可能で持続可能なタグへの需要の高まりが
セグメント成長を促進する 126
9.5 その他の素材 127
10 RFID市場、周波数別 128
10.1 はじめに 129
10.2 低周波数 130
10.2.1 過酷な環境下でも信頼性の高い性能を発揮し、
市場成長をサポート 130
10.3 高周波数 131
10.3.1 非接触型決済ソリューションの採用が増加し、
市場を牽引 131
10.4 超高周波数 133
10.4.1 長距離、高速データ伝送に対する需要の高まりが市場成長を促進 133
11 RFID市場、フォームファクター別 135
11.1 はじめに 136
11.2 カード 137
11.2.1 アクセス制御およびセキュリティ用途での使用増加が
市場を牽引 137
11.3 ラベル 139
11.3.1 製品の在庫状況をリアルタイムで把握する必要性が高まり、
需要が促進 139
11.4 キーフォブ&トークン 141
11.4.1 オフィスや交通の要所における非接触型アクセス管理ソリューションの
利用拡大が市場を牽引 141
11.5 バンド 142
11.5.1 ウェアラブル技術の利用拡大が
成長機会を生み出す 142
11.6 紙およびインレイ 143
11.6.1 医薬品包装における採用率上昇が
規制順守を確保し、市場を牽引 143
11.7 埋め込み型 144
11.7.1 効率的な医療管理への注目が高まり、
144
11.8 その他のフォームファクター 145
12 RFID市場:用途別 147
12.1 はじめに 148
12.2 在庫および資産管理 149
12.2.1 Eコマース分野からの需要増が市場を牽引 149
12.3 セキュリティおよびアクセス管理 151
12.3.1 市場成長を支える重要な資産への不正アクセスを防止する必要性が高まっています。
12.4 発券 152
12.4.1 輸送、スポーツ、エンターテインメント産業が市場成長に貢献 152
12.5 その他の用途 153
13 RFID市場、産業別 154
13.1 はじめに 155
13.2 自動車 157
13.2.1 自動車製造におけるRFID統合ロボットシステムの利用拡大が
市場を牽引 157
13.3 医療 159
13.3.1 医療機器のリアルタイム追跡の必要性
タイムリーな可用性を確保し、採用を促進する 159
13.4 農業 161
13.4.1 市場成長を促進するために収穫した農産物を追跡する農業における自動化のトレンドの高まり 161
13.5 食品 163
13.5.1 需要を押し上げるため、フードサプライチェーン全体でリアルタイムの追跡と在庫管理の自動化のニーズが高まっています。
13.6 小売 165
13.6.1 小売業者が顧客満足度の向上にますます重点を置くことで市場成長に貢献 165
13.6.2 アパレル 168
13.6.2.1 需要を喚起するために、在庫の自動追跡と
在庫エラーの最小化に重点的に取り組む 168
13.6.3 その他の製品 168
13.7 輸送 169
13.7.1 需要を促進する車両追跡および料金徴収システムの導入拡大 169
13.8 動物追跡 170
13.8.1 市場成長を支えるために、家畜の健康、行動、位置に関する洞察を得るための家畜管理ソリューションの利用が拡大しています。
13.9 航空宇宙&防衛
13.9.1 需要を押し上げるために、重要な航空機部品や軍用物資の損失や盗難を最小限に抑えることが急務となっています。
13.10 エンターテイメント 173
13.10.1 チケット販売、入場管理、セキュリティ、決済用途におけるスマートテクノロジーの利用が急増し、市場を牽引 173
13.11 ロジスティクス&倉庫 174
13.11.1 商品配送状況に関する正確なリアルタイム情報の提供能力が、スパイク採用を促進する 174
13.12 その他の産業 176
14 RFID市場、地域別 178
14.1 はじめに 179
14.2 北米 180
14.2.1 北米のマクロ経済の見通し 181
14.2.2 米国 184
14.2.2.1 需要を加速させるサプライチェーンの透明性向上に注目する業界関係者が増加 184
14.2.3 カナダ 185
14.2.3.1 物流および輸送用途におけるRFIDの採用拡大が市場を牽引 185
14.2.4 メキシコ 185
14.2.4.1 活況を呈するeコマース分野が成長機会を生み出す 185
14.3 ヨーロッパ 186
14.3.1 ヨーロッパのマクロ経済の見通し 187
14.3.2 イギリス 190
14.3.2.1 活況を呈する小売およびロジスティクス部門が市場を牽引 190
14.3.3 ドイツ 190
14.3.3.1 スマートシティ構想が市場成長を促進 190
14.3.4 フランス 191
14.3.4.1 デジタル変革とスマートシティプロジェクトへの多額の投資が需要を急増させる 191
14.3.5 イタリア 191
14.3.5.1 小売、ファッション、農業の各産業が市場成長に最も貢献する 191
14.3.6 ロシア 192
14.3.6.1 政府支援のインフラ近代化プロジェクトが
機会を創出 192
14.3.7 ポーランド 192
14.3.7.1 成長する電子商取引とロジスティクス&倉庫保管セクターが
市場を牽引 192
14.3.8 ヨーロッパのその他地域 193
14.4 アジア太平洋地域 194
14.4.1 アジア太平洋地域のマクロ経済の見通し 194
14.4.2 中国 198
14.4.2.1 小売、医療、物流&倉庫業界が
市場成長の主要な推進要因となる 198
14.4.3 日本 199
14.4.3.1 市場成長を促進する公共交通機関におけるスマート発券ソリューションの展開拡大 199
14.4.4 韓国 200
14.4.4.1 高い生産基準を維持し、ダウンタイムを削減するスマート製造の採用拡大が市場を牽引 200
14.4.5 インド 200
14.4.5.1 自動料金収受システムの利用拡大が
市場成長を後押し 200
14.4.6 オーストラリア&ニュージーランド 201
14.4.6.1 農業、小売、医療分野におけるデジタル技術の利用拡大が
市場成長を促進 201
14.4.7 ASEAN 202
14.4.7.1 市場成長を加速させるために、物流&倉庫、小売、動物追跡、農業の各分野で採用が拡大 202
14.4.8 アジア太平洋地域その他 203
14.5 世界その他(ROW) 203
14.5.1 その他アジア太平洋地域のマクロ経済見通し 203
14.5.2 中東・アフリカ 205
14.5.2.1 GCC 206
14.5.2.1.1 先進医療技術への多額の投資が
市場成長を後押し 206
14.5.2.2 南アフリカ 207
14.5.2.2.1 小売および医療分野からの高い需要が市場成長に貢献 207
14.5.2.3 トルコ 208
14.5.2.3.1 商業用クリーニングおよびホスピタリティ施設における資産の追跡と管理を目的としたRFIDの使用拡大が
市場を牽引 208
14.5.2.3.2 中東・アフリカのその他地域 209
14.5.3 南米 209
14.5.3.1 ブラジル 210
14.5.3.1.1 在庫切れや損失を減らして需要を促進するために、小売業者がリアルタイムの在庫可視化にますます重点を置く 210
14.5.3.2 南米その他 210
15 競合状況 211
15.1 概要 211
15.2 主要企業の戦略/勝利への権利、2020年~2024年 211
15.3 収益分析、2019年~2023年 212
15.4 市場シェア分析、2024年 213
15.5 企業評価および財務指標、2024年 215
15.6 企業評価マトリクス:主要企業、2023年 216
15.6.1 スター企業 216
15.6.2 新興リーダー企業 216
15.6.3 普及企業 217
15.6.4 参加者 217
15.6.5 企業フットプリント:主要プレイヤー、2024年 218
15.6.5.1 企業フットプリント 218
15.6.5.2 地域フットプリント 219
15.6.5.3 サービスフットプリント 220
15.6.5.4 周波数 221
15.6.5.5 用途 222
15.6.5.6 産業 223
15.7 企業評価マトリクス:新興企業/中小企業、2023年 224
15.7.1 先進的な企業 224
15.7.2 対応力のある企業 224
15.7.3 ダイナミックな企業 224
15.7.4 スタート地点 224
15.7.5 ベンチマークによる競争力:2023年のスタートアップ/中小企業 226
15.7.5.1 スタートアップ/中小企業の詳細リスト 226
15.7.5.2 主要なスタートアップ/中小企業の競合ベンチマーキング 227
15.8 ブランド/製品比較 228
15.9 競合シナリオ 229
15.9.1 製品発売 229
15.9.2 取引 230
15.9.3 拡張 231
16 企業プロフィール 233
Zebra Technologies Corp.(米国)
Avery Dennison Corporation(米国)
Honeywell International Inc.(米国)
HID Global Corporation(米国)
Datalogic S.p.A.(イタリア)
17 付録 291
17.1 業界専門家による洞察 291
17.2 ディスカッションガイド 291
17.3 Knowledgestore:Marketsandmarketsの購読ポータル 296
17.4 カスタマイズオプション 298
17.5 関連レポート 298
17.6 著者詳細情報 299
The main growth factors for the RFID market are advancements in retail and supply chain management, increasing applications in asset tracking, and demand for real-time visibility in asset and inventory management. The expansion of e-commerce and omnichannel retailing, along with RFID technology integration into inventory systems for accurate stock management, are the primary growth drivers. Market demand in the healthcare sector is also further being pushed by the need for improved patient tracking, equipment management, and drug authentication, which enhances operational efficiency. Innovations in RFID tag design through miniaturization and improvements in read accuracy, combined with increasing government mandates for traceability in industries such as food and pharmaceuticals, will similarly propel the RFID market size from sectors like automotive, logistics & warehousing, and healthcare.
“Tag to register the highest CAGR during the forecast period.”
The tag segment is estimated to have the highest CAGR during the forecast period for the RFID market. The main drivers include increased adoption of RFID technology across various industries for asset tracking, inventory management, and supply chain optimization. The technological advancements have minimized the size of RFID tags while making them cheaper and more efficient. Resulting in them becoming feasible for numerous applications that include retail, healthcare, and logistics & warehousing. The increase in demand for smart packaging and IoT applications further boosts up the use of RFID tags. Specifically, passive RFID tags are gaining traction because they are cost-effective and applicable to a wide range of tracking and identification applications. Emerging applications, including the tagging of pharmaceuticals, cattle, and even humans as a means of access, are driving the segment forward. Manufacturers are investing significant funds on developing RFID tags that are robust and innovative to meet the changing needs of the market. The ability of tags to deliver real-time data and insights is crucial for improving operational efficiency and reducing losses, thus making them a required part of today's advanced RFID systems. These trends are expected to drive significant growth in the RFID tags market during the forecast period.
“Inventory & Asset Management to account the largest market share during the forecast period.”
The inventory and asset management segment is expected to hold the highest market share in the application of RFID during the forecast period, as the adoption of RFID technology across different industries is increasing to raise efficiency in operations and cut errors. RFID systems have allowed real-time tracking and managing of inventory and assets. This is critical in some of the industries, for instance, retail, automotive, healthcare, and logistics & warehosuing. Automation of inventory counts and giving the exact, real-time information can minimize manual labor and streamline the decision-making process of a company. Further, RFID provides more benefits, such as improved supply chain visibility, and optimal levels of inventory. In the healthcare sector, RFID facilitates the tracking of medical equipment and guarantees the availability of critical supplies, thereby improving the care for patients. In inventory and asset management, RFID provides the possibility to track the goods seamlessly across the transportation process, which increases the accuracy of delivery and decreases theft or loss. The growing emphasis on Industry 4.0 and IoT integration is further fueling the adoption of RFID for advanced asset monitoring and management solutions. Companies are investing in RFID-based systems to improve inventory accuracy and operational efficiency, which is opening a way for significant growth in this application segment.
“North America registered the second largest market share during the forecast period.”
North America will account for the second-largest share in the region segment and is likely to grow because of progress in major sectors such as retail, logistics & warehousing, and healthcare. These sectors have widely adopted RFID technology to gain operational efficieny. Demand for RFID systems, including tags, readers, and software is high because of the requirement of inventory management, supply chain visibility, and real-time tracking of assets. The US, Canada, and Mexico lead in the adoption of RFID technology, with vast investment in R&D and infrastructure development. The US leads the adoption of RFID in retail for automated inventory control and in healthcare for patient safety and medical asset tracking. Canada witnesses significant use of RFID solutions in cold chain logistics and public sector applications. Mexico views increasing usage in automotive manufacturing and border security. The region's focus on sustainability is fostering RFID solutions that support waste reduction and energy-efficient operations. Technology providers collaborating with end-user industries is one of the significant drivers and customizations for innovation in RFID applications, putting North America in a stronghold of the global RFID market.
The break-up of the profile of primary participants in the RFID market-
• By Company Type: Tier 1 – 25%, Tier 2 – 35%, Tier 3 – 40%
• By Designation Type: C Level – 40%, Director Level – 30%, Others – 30%
• By Region Type: North America – 35%, Europe – 25%, Asia Pacific – 25%, Rest of the World – 15%
The major players in the RFID market with a significant global presence include Zebra Technologies Corp. (US), Avery Dennison Corporation (US), Honeywell International Inc. (US), HID Global Corporation (US), Datalogic S.p.A. (Italy), and others.
Research Coverage
The report segments the RFID market and forecasts its size by offering, tag type, form factor, frequency, material, wafer size, application, vertical, and region. It also provides a comprehensive review of drivers, restraints, opportunities, and challenges influencing market growth. The report covers qualitative aspects in addition to quantitative aspects of the market.
Reasons to buy the report:
The report will help the market leaders/new entrants in this market with information on the closest approximate revenues for the overall RFID market and related segments. This report will help stakeholders understand the competitive landscape and gain more insights to strengthen their position in the market and plan suitable go-to-market strategies. The report also helps stakeholders understand the pulse of the market and provides them with information on key market drivers, restraints, opportunities, and challenges.
The report provides insights on the following pointers:
• Analysis of key drivers (growing adoption of RFID technology in retail and supply chain management, expanding applications of RFID tags in healthcare management systems, increasing integration of RFID technology, with industry 4.0 and smart manufacturing, adoption of RFID systems in toll collection, and government initiatives and regulations ensuring safety and digital transformation), restraints (high initial investments and implementation barriers for RFID solutions, overcoming data security and privacy concerns in RFID applications, and lack of unified global standards and protocols), opportunities (growing demand for real-time tracking and monitoring of assets, development of advanced RFID solutions, and cost reduction in RFID tags), and challenges (technical complexities and barriers affecting RFID adoption and managing large data volumes and ensuring secure data transmission in RFID systems)
• Product Development/Innovation: Detailed insights on upcoming technologies, research & development activities, and new solution and service launches in the RFID market.
• Market Development: Comprehensive information about lucrative markets – the report analyses the RFID market across varied regions.
• Market Diversification: Exhaustive information about new solutions and services, untapped geographies, recent developments, and investments in the RFID market.
• Competitive Assessment: In-depth assessment of market shares, growth strategies, and solution and service offerings of leading players, including Zebra Technologies Corp. (US), Avery Dennison Corporation (US), Honeywell International Inc. (US), HID Global Corporation (US), and Datalogic S.p.A. (Italy).
❖ 世界のRFID市場に関するよくある質問(FAQ) ❖
・RFIDの世界市場規模は?
→MarketsandMarkets社は2025年のRFIDの世界市場規模を126.1億米ドルと推定しています。
・RFIDの世界市場予測は?
→MarketsandMarkets社は2033年のRFIDの世界市場規模を252.4億米ドルと予測しています。
・RFID市場の成長率は?
→MarketsandMarkets社はRFIDの世界市場が2025年~2033年に年平均9.1%成長すると予測しています。
・世界のRFID市場における主要企業は?
→MarketsandMarkets社は「Zebra Technologies Corp.(米国)、Avery Dennison Corporation(米国)、Honeywell International Inc.(米国)、HID Global Corporation(米国)、Datalogic S.p.A.(イタリア)など ...」をグローバルRFID市場の主要企業として認識しています。
※上記FAQの市場規模、市場予測、成長率、主要企業に関する情報は本レポートの概要を作成した時点での情報であり、納品レポートの情報と少し異なる場合があります。